Techniki twórczego myślenia w działaniach biznesowych
Kreatywność proces umysłowy pociągający za sobą powstawanie nowych idei, koncepcji, lub nowych skojarzeń, powiązań z istniejącymi już ideami i koncepcjami. Myślenie kreatywne, to myślenie prowadzące do uzyskania oryginalnych i stosownych rozwiązań, które pozwalają organizacją być bardziej efektywnymi niż konkurencja
Cel
Poznanie zasad i metod rozwijania indywidualnej kreatywności uczestników, nabycie umiejętności dostrzegania i radzenia sobie z barierami ograniczającymi twórcze myślenie i działanie (indywidualne i zespołowe), zwiększenie umiejętności twórczego przełamywania konwencjonalnych strategii rozwiązywania problemów w miejscu pracy
Myślenie innowacyjne
- umiejętności ludzi myślących koncepcyjnie
- jak wspierać myślenie innowacyjne
- co przeszkadza w myśleniu kreatywnym
- cechy ludzi kreatywnych
- kreatywna osobowość - diagnoza własnej strategii kreatywności
- stereotypy myślowe i ich konsekwencje
Etapy kreatywnego myślenia
- przygotowanie
- określenie problemu i jego przyczyny
- zbieranie danych
- polowanie na pomysły i poszukiwanie rozwiązań
- moment olśnienia
- ocena i selekcja pomysłów pod kątem ich realizacji
- planowanie działań i realizacja
Metody twórczego myślenia - jak je można wykorzystać w praktyce?
- metody Edwarda de Bono
- metoda Einsteinowska
- metoda Leonarda da Vinci
- metoda Very Birkendbuhl
- metoda Disneya
Wybrane metody rozwiązywania problemów i ich zastosowanie w konkretnych sytuacjach
- metoda inwentaryzacji
- techniki heurystycznego generowania pomysłów
- burza mózgów
- myślenie lateralne,
- metoda skrzynki i konkurs pomysłów
- zespołowe techniki myślenia innowacyjnego
Bariery i blokady ograniczające kreatywność
- co ogranicza naszą kreatywność,
- rodzaje barier i blokad
- zabójcy kreatywności
- radzenie sobie z blokadami i barierami
Metodyka prowadzenia szkolenia
Szkolenie jest prowadzone przez dwóch trenerów. Uczestnicy biorą udział w grach i różnego rodzaju symulacjach, rozwiązują testy i uczestniczą w ćwiczeniach praktycznych często opartych o rzeczywiste przykłady np. z własnej firmy.
Wymiar godzinowy szkolenia
„Techniki twórczego myślenia w działaniach biznesowych” 2 dni x 8h (45min).